تبلیغات
....::::آموزش کامپیوتر::::.... - اموزش قدم به قدم نرم‌افزار آهنگسازی اف ال استودیو

اموزش قدم به قدم نرم‌افزار آهنگسازی اف ال استودیو

نویسنده :سهیل صادقی
تاریخ:جمعه 12 فروردین 1390-06:19 ب.ظ

مقدمه

اکنون دیگر حتی یک کاربر عادی خانگی می‌تواند کارهایی را مانند ساخت و ویرایش صدا و تصویر انجام دهد که در گذشته انجام آنها نیازمند امکانات، ابزار و دانش خاصی بوده است. در همین راستا تصمیم گرفته‌ایم که با معرفی نرم‌افزار
Studio Fruity Loops شما را وارد دنیای موسیقی دیجیتال کنیم. در این سلسله آموزش‌ها سعی شده است روند کار به گونه‌ای باشد که مخاطب صرفاً با منوهای برنامه آشنا نشود و تنها پس از دنبال کردن چند شماره، خود این توانایی را داشته باشد که بصورت اولیه از این نرم‌افزار استفاده کند.  این آموزش‌ها براساس نسخه‌ 7 و بسته‌ی نهایی ( XXL ) نرم‌افزار FL Studio می‌باشد که البته ساختار کلی برنامه در نسخه‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد و روند کار به گونه‌ای است که نسخه‌های بالاتر از 5 را نیز شامل می‌شود.
بعلاوه در انتهای هر قسمت، واژه‌نامه‌ای قرار گرفته است که معانی و مفاهیم اصطلاحات و عبارات بکار رفته در آن قسمت را شامل می‌شود.

 

نکته: نرم‌افزار FL Studio 7 را به صورت کامل و رجیستر شده در CD ماهنامه همین شماره می‌توانید بیابید.

معرفی نرم‌افزار آهنگسازی Fruity Loops Studio

FL Studio ( مخفف Fruity Loops Studio ) یک ایستگاه کاری و کامپیوتری صوت دیجیتال ( Digital Audio Workstation ) می‌باشد که توسط Didier Dambrin، مؤسس شرکت نرم‌افزاری Image-Line ساخته شده است و از آن برای ساخت موسیقی‌های ریتمیک و بر پایه‌ی الگو ( Pattern-Based ) استفاده می‌شود.
عواملی مانند محیط کاربرپسندانه‌ ، امکان ساخت سبک‌های مختلف موسیقی
( Hip-Hop ، Electronica ، Techno و ... ) و عدم نیاز به دانش خاصی در زمینه موسیقی، سبب شده‌اند که این نرم‌افزار در میان دوستداران موسیقی دیجیتال شناخته شده باشد و کاربران تازه‌کار و حرفه‌ای را به سمت خود جذب کند. آخرین نسخه‌ی این نرم‌افزار 7.0.0 می‌باشد که از فرمت‌های WAV ، MP3 ، MIDI و فناوری‌های VST / VSTi / VST2 ، Dxi ، DXi2 ، ASIO پشتیبانی می‌کند. بعلاوه در این نسخه قابلیت سازگاری با پردازنده‌های چند هسته‌ای نیز وجود دارد.

آشنایی با رابط کاربری و محیط نرم‌افزار

بطور کلی صفحه‌ی اصلی FL Studio از چندین پنجره‌ی مختلف تشکیل شده است که بیشتر آنها دارای قابلیت‌هایی مانند جابجایی، تغییر اندازه، بزرگ‌نمایی و همپوشانی هستند. به شکل 1 دقت کنید.


شکل 1

پنل اصلی

این پنل بصورت پیش‌فرض در قسمت بالا و گوشه‌ی سمت چپ صفحه قرار دارد و امکان دسترسی کاربر به قسمت‌های ضروری برنامه را مهیا می‌سازد( شكل 2).


شکل 2

نوار منو : از این قسمت می‌توان به منوهای اصلی دست یافت.
نوار اشاره : زمانی که نشانگر ماوس را بر روی قسمت‌های کنترلی قرار دهید، شرح مختصری درباره‌ی هر یک از آنها در این قسمت ظاهر می‌شود.
نوار عنوان: نام پروژه و یا آهنگی که باز است، در این قسمت نمایش داده می‌شود.
Minimize کردن صفحه
Maximize/Restore کردن صفحه
بستن صفحه و خروج از برنامه
Sync LED : این نشانگر در ابتدای هر Beat به رنگ نارنجی و در ابتدای هر Bar به رنگ زرد چشمک می‌زند( البته خروجی MIDI باید فعال باشد ).
LED فعالیت MIDI : این نشانگر زمانی که اطلاعات را از یک دستگاه ورودی MIDI دریافت می‌کند، چشمک می‌زند.
تنظیم Volume صدای اصلی
10ـ تنظیم Pitch صدای اصلی

پنل Transport ( انتقال )

دراین پنل دسترسی به قسمت‌های کنترلی پخش، ضبط، وضعیت آهنگ و Tempo وجود دارد(‌شكل 3 ) .


شکل 3

حالت  Song/Pattern  : در حالت Pattern، تنها Pattern مورد نظر پخش می‌شود. اما در حالت Song، کل آهنگ و تمامی Patternهایی که در قسمت Playlist چیده شده‌اند، پخش می‌شوند.
2 ـ دکمه‌ی پخش و ایست موقت: در حالت Record ( ضبط ) با فشردن این دکمه، ورودی MIDI و اعمال تغییرات بر روی پیچ‌های تنظیم، ضبط می‌شود. در حالت عادی وظیفه‌ی این دکمه، پخش و ایست موقت Song و یا Pattern می‌باشد.
3 ـ توقف ضبط و یا پخش
تغییر وضعیت میان دو حالت ضبط و پخش
تعیین سرعت و گام آهنگ ( Tempo )
6ـ انتخاب‌گر Pattern : انتخاب Pattern‌ مورد نظر برحسب شماره، در این قسمت صورت می‌گیرد.
نمایش و امکان تعیین وضعیت آهنگ در این قسمت وجود دارد.

پنل نمایشگر خروجی

این پنل مجموعه‌ای از نمایشگرهای کنترلی صدای خروجی می‌باشد (شکل 4).


شکل 4

اسیلوسکوپی که در این قسمت تعبیه شده است شکل موج خروجی صدا را نمایش می‌دهد و می‌توانید با کلیک راست کردن بر روی آن، 3 حالت نمایش مختلف داشته باشید.
2ـ Peak Meter ( سنجشگر قله ) : در این قسمت میزان بلندی صوت خروجی سنجیده می‌شود و اگر بیش از حد زیاد باشد ( در اصطلاح گفته می‌شود که صدا برش می‌خورد ) رنگ دو نوار موجود در این قسمت، قرمز می‌شود.
خاموش و روشن کردن نمایشگر

پنل CPU

در این پنل وضعیت CPU ( شكل 5 ) بطور مداوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شود.


شکل 5

1ـ CPU Bar Graph ( نمایشگر میله‌ای CPU ) : در این قسمت میزان باری که به واسطه‌ی پردازش تولید صدا و میکس آن، بر CPU وارد شده است، بر حسب درصد نمایش داده می‌شود.
2ـ سنجشگر مصرف RAM : میزان حافطه‌ی RAM در دسترس و یا اشغال شده را نمایش می‌دهد.
میزان مصرف CPU و تغییرات لحظه‌ای آن را توسط نموداری، نمایش می‌دهد.
تعداد صداهای موجود را که در یک زمان با هم میکس شده‌اند، نمایش می‌دهد.

پنل‌های دیگری نیز هستند که تنها به شرح کوتاهی در مورد آنها اکتفا می‌کنیم و در آینده ممکن است در صورت لزوم بیشتر به آنها بپردازیم.

پنل میانبر

از این پنل برای پنهان و یا ظاهر کردن پنجره‌های مختلف صفحه‌ی اصلی استفاده می‌شود(‌شكل 6 ) .


شکل 6

پنل ضبط

از این پنل برای ذخیره‌ی تنظیمات زنده ( در مورد این قابلیت در آینده صحبت خواهیم کرد )، اتصال کی‌بوردهای MIDI و ... استفاده می‌شود( شكل 7) .


شکل 7

پنل زمان

در این پنل زمان آهنگ در فرمت‌های مختلف ( دقیقه /Bars  ) نمایش داده می‌شود( شكل 8 ) .


شکل 8

پنل اخبار

این پنل که در نسخه‌ی 7 قرار گرفته است آخرین اخبار شرکت Image-line را به کمک خروجی RSS سایت این شرکت، نمایش می‌دهد( شكل 9) .


شکل 9

Browser

پنجره‌ی Browser که در سمت چپ صفحه‌ی اصلی FL Studio قرار دارد، امکان دسترسی سریع و آسان کاربر را به مجموعه‌ی Sampleها و پروژه‌ها فراهم می‌کند. از این طریق شما به راحتی می‌توانید Sampleها را بکشید و به پنجره‌ی کانال‌ها انتقال دهید ( این عمل با کلیک راست کردن بر روی Sampleها نیز امکان‌پذیر است ). توجه داشته باشید که هر Sample با آیکون خاصی نمایش داده می‌شود که بیانگر فرمت آن است. برای افزودن Sampleهای جدید و نمایش پوشه‌ی خود، از منوی Options وارد قسمت File Settings شوید و سپس مسیر پوشه‌ی مورد نظر خود را مشخص کنید( شكل 10 ).


شکل 10

پنجره‌ی کانال ( Step Sequencer ) ،و Playlist Mixer

اکنون رسیده‌ایم به مهم‌ترین قسمت نرم‌افزار Fruity Loops. در حقیقت عملیات اصلی ساخت آهنگ در این سه قسمت صورت می‌گیرد.
روش کار به این ترتیب است که ابتدا شما در پنجره‌ی کانال و یا Step Sequencer، اقدام به ساخت Patternهای مختلف می‌کنید و سپس در پنجره‌ی Playlist و یا همان لیست پخش، ترتیب پخش Patternها و نحوه‌ی قرارگیری آنها را تعیین می‌کنید. اما ممکن است آهنگ شما کمی مصنوعی و بیروح بنظر برسد. برای رفع این مشکل می‌توانید از قسمت Mixer کمک بگیرید و با استفاده از افکت‌های مختلف آهنگ خود را جذاب‌تر و طبیعی‌تر کنید.
در انتها از طریق منوی File و انتخاب عبارت Export می‌توانید از پروژه‌ی خود در چهار فرمت WAV ، MP3 ، MIDI و ZIP خروجی بگیرید( شكل 11 ).


شکل 11

واژه‌نامه

Bar :
در اینجا هر الگو یک Bar محسوب می‌شود. برای فهم بیشتر معانی Bar و Beat می‌توانید با استفاده از دکمه‌ی Snap to grid که در بالای پنجره‌ی Playlist قرار دارد هر کدام از این واژه‌ها را انتخاب کنید و تفاوت آنها را در پنجره‌ی Playlist مشاهده کنید.
Beat ، Dot : در موسیقی به واحد‌های مبنای ( base unit ) یک ریتم، Beat گفته می‌شود. معنای دیگر Beat مجموعه‌ای از پالس‌ها یا ضربه‌هایی است که بطور یکنواخت و ریتمیک با سرعت ( Tempo ) معینی نواخته می‌شوند. هر Beat در Sequencerها خود نیز از چند بلوک تشکیل شده است که به هر یک از آنها Dot گفته می‌شود و طبق یک الگو (Pattern ) پشت سرهم قرار گرفته‌اند و بهم متصل شده‌اند. کاربرد این نوع موسیقی بیشتر در سبک Rap و Hip-Hop دیده می‌شود.
MIDI : کوتاه شده‌ی عبارت Musical Instrument Digital Interface می‌باشد و استانداردی برای اطلاعات رد و بدل شده میان ابزار موسیقی الکترونیکی و کامپیوتر ( مانند سینتی‌سایزرها و کارت صدای کامپیوتر) است.
Pattern : قطعه‌ای از موسیقی می‌باشد که می‌توان از آنها در قسمت‌های مختلف یک آهنگ استفاده کرد. حتی می‌توان با پشت‌سر هم قرار دادن آنها، یک آهنگ کامل ایجاد کرد.
Pitch : در موسیقی به میزان زیر و بم صدا گفته می‌شود.
Sequencer : خانواده‌ای از نرم‌افزارهای ساخت موسیقی هستند که به منظور ساخت موسیقی‌های ریتمیک به کار می‌روند و اساس کار آنها پخش الگوهای موسیقی، Sampleها و تن‌ها در سرعت و فاصله‌های زمانی از پیش تعیین شده است.
Sample : در موسیقی به اصواتی اطلاق می‌شود که بطور دیجیتالی نمونه‌برداری شده‌اند و می‌توان از آنها در ساخت موسیقی کمک گرفت.
Tempo : در موسیقی به سرعت موسیقی گفته می‌شود.

منبع : computernews.ir

نوع مطلب : آموزش نرم افزار 



دانلود موزیک ، دانلود آهنگ جدید
دانلود فیلم