تبلیغات
....::::آموزش کامپیوتر::::.... - آموزش تعمیر و نگهداری كامپیوتر های كیفی

آموزش تعمیر و نگهداری كامپیوتر های كیفی

نویسنده :سهیل صادقی
تاریخ:جمعه 12 فروردین 1390-07:17 ب.ظ

حافظه، هارد دیسك و اسلات های مینی PCL در كامپیوترهای كیفی غالبا از طریق دریچه های باز شو قابل دسترسی هستند و ارتقاء این قطعات بدون باز كردن كل سیستم امكان پذیر است. از همین رو، خیلی از كارهای معمول از قبیل اضافه كردن حافظه، تعویض هارد دیسك، یا افزودن DVD درایو( در بعضی سیستم ها كه سینی افزودن درایو دارند) ظرف چند ثانیه انجام می شود. افزودن قطعات دیگری از جمله اینترفیس شبكه، پورت USB 2.0، یا iLink هم می تواند از طریق كارت های PCL صورت بگیرد. مشكل تعویض سایر قطعات در كامپیوترهای كیفی این است كه سخت افزار در این حوزه كمتر عمومیت دارد(نسبت به سخت افزار در این حوزه كامپیوترهای رومیزی). البته موارد استثناء هم وجود دارد كه شامل حافظه، هارد و كارت های افزودنی موسوم به PC Card می شوند. خرید و استفاده از قطعه ای كه دقیقا برای استفاده در سیستم شما ساخته نشده باشد معمولا با ریسك بالایی همراه است.
گاهی اوقات این مشكل ناسازگاری ناشی از سیاست های فنی شركت ها است . سازندگان لپ تاپ صدها قطعه الكترونیكی را در یك جعبه كوچك جا می دهند، و گاهی اوقات با برداشتن یك قطعه قدیمی، جای كافی برای افزودن قطعه جدید خالی نمی شود. این وضعیت به طور خاص در مورد قطعاتی مصداق پیدا می كند كه باید از بیرون قابل دسترسی باشند(مثل فلاپی درایو یا سی دی درایو). صفحه كلید و مانیتور(آسان ترین قسمت های قابل تعویض در كامپیوتر های رومیزی)، آن چنان در ساختار لپ تاپ در هم تنیده شده اند كه فقط خود شركت سازنده می تواند به تعویض آن ها بپردازد. گاهی اوقات ارتقاء قسمت های مختلف لپ تاپ با گزینه هایی كه در BIOS سیستم ارائه شده محدود می شود. به عنوان مثال، بسته به تاریخ و اصلاح BIOS ، ممكن است نتوانید هارد دیسكی با هر ظرفیتی انتخاب كنید، كه این موضوع در مورد سیستم های رومیزی هم مصداق دارد. خوشبختانه، بیشتر كامپیوترهای كیفی از BIOS ROM فلشی استفاده می كنند كه قابل اصلاح است، مشروط بر آن كه شركت سازنده اصلاحیه BIOS را عرضه كرده باشد. هنگام خرید لپ تاپ، دقت كنید ببینید شركت سازنده وب سایتی را برای بروزرسانیBIOS یا درایوهای سخت افزاری ممكن است در آینده مانع ازنصب سیستم عامل جدید شود یا حداقل شما را با دردسرهایی مواجه سازد.
بیشتر اوقات لپ تاپ با ارائه شماره مدل سیستم فروخته می شوند، حتی وقتی شكت های دیگر به عرضه قطعه پرداخته باشند. مثلا اگر كاتالوگ های قطعات PC را برای خرید RAM نگاه كنید، می بینید كه عموما مشخصاتی چون سرعت تراشه، تكنولوژی به كار رفته و parity/non-parity در كاتالوگ نوشته شده اند. اما در كاتالوگ های لپ تاپ، معمولا فهرستی از اسامی شركت های سازنده همراه با مدل های سیستم و میزان ظرفیت هر قطعه حافظه ذكر می شود. البته در بعضی لپ تاپ های مدرن این مشكل با استفاده از استاندارد صنعتی SO-DIMM بر طرف شده است، ولی همیشه استثناء هم وجود دارد. به هر ترتیب، خرید سخت افزاری كه با سایر قسمت ها سازگاری داشته باشد، قطعا برای لپ تاپ دشوارتر از دسكتاپ است.

جدول شماره 1

Motherboard : مدل های غیر استاندارد قابل ارتقا نیستند.

CPU : نصب CPU سریعتر از همان نوع و مدل معمولا امكان پذیر است، اما به خاطر مسائل مربوط به ولتاژ، حرارت، یا BIOS ممكن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. افزایش سرعت كلاك هم معمولا زیاد نخواهد بود.

Memory: معمولا فقط یك یا دو اسلات SIMM/DIMM خالی خواهد بود. برای همین هنگام ارتقا مجبورید ماجول های قبلی را بردارید.

Vide adaptor/chipset: در مادربوردهای غیرقابل ارتقا، ویدئو به صورت مجتمع عرضه می شود.

Video display: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدا نشدنی مانع از ارتقا می شوند. معمولا می توان یك نمایشگر اكسترنال را به سیستم متصل نمود.

Keybord/pointing device: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدانشدنی مانع ازارتقا می شوند. معمولا می توان یك صفحه كلید اكسترنال را به سیستم متصل نمود.

Hard disk :سیستم های قدیمی تر ممكن است هاردهای بالاتر از 8.4 گیگا بایت را نشناسند. بسیاری از سیستم ها فقط هاردهای بالاتر 9.5 یا 12.5 میلی متری را می پذیرند. برای نصب معمولا به سینی یا قفسه درایو احتیاج است.

Removable – media drive: این قطعات از طریق محفظه های ماجولار(فلاپی یا CD/DVD) به صورت درونی قابل نصب هستند. می توانید از cd_rw/dvd+rw یا USB اكسترنال یا Ilink نیز استفاده كنید.

USB,IEEE,1394(FireWire/i.LINK),serial(RS-232),parallel(IEEE1284),SCSI): این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب كنید.

10/100/1000Mbps Ethernet LAN: این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب كنید.

Wireless 802 .11a/b/g Mini- PCI (Wi-Fi),Bluetooth(internal)cards,Modem Daughter Cards (MDCs)
این قطعات را از طریق PC Card یا cardBus نصب كنید. كارت های اینترنال ممكن است به آنتن از پیش نصب شده احتیاج داشته باشد.

سیستم باز شده
به طور كلی پیچ های یك كامپیوتر كیفی خیلی بیشتر از كامپیوتر رومیزی است و شكل و اندازه آنها هم متفاوت است. پیچ ها معمولا زیر بر چسب ها یا درپوش ها پنهان هستند . جعبه لپ تاپ غالبا از دو قسمت پلاستیكی تشكیل شده كه داخل همدیگر قفل شده اند، اما با مهارت و حوصله می توان آن ها را طوری از هم جدا كرد كه آسیب نبینند. برخلاف كامپیوترهای رومیزی كه اصولا درون شان شبیه یكدیگر است، كامپیوترهای رومیزی از نظر داخلی خیلی با هم متفاوت هستند و نه تنها محصولات شركت های مختلف، بلكه حتی مدل های مختلف یك محصول با هم فرق دارند. به همین دلیل، برای باز كردن لپ تاپ، بهتر است مستندات همان دستگاه را از شركت سازنده اش داشته باشید .
من معمولا برای یافتن مستندات و قطعات اضافی یك سیستم سعی می كنم مستقیما به سراغ سایت سازنده بروم. همین امر یك راز جالبی را در دنیای لپ تاپ برای من افشاء كرده كه كمتر راجع به آن صحبت می شود و آن این است كه اكثر لپ تاپ های با مارك معروف كه خیلی ها می شناسند، در اصل توسط تعدادی شركت تایوانی ساخته می شوند، شركت هایی چون Quanta نشانی(www.quantaw.com)، یا Compal نشانی(www.compal.com)، یا Acer نشانی(global.acer.com) و غیره. این شركت ها سیستم ها را به اسم خودشان نمی فروشند، بلكه طراحی و ساخت لپ تاپ ها را برای شركت های دیگر انجام می دهند. كوانتا و كامپال دو شركت برتر سازنده لپ
شركت كوانتا برای دل،HP، كامپك،eMachine، Best Buy و اپل لپ تاپ می سازد. البته Dell از دو شركت Compal و Acer هم لپ تاپ می خرد(خودش را به یك تامین كننده محدود نكرده است). به همین دلیل است كه می بینید این همه لپ تاپ با مارك های مختلف هم شبیه به یكدیگر هستند، زیرا عملا تمام آن ها را دو شركت Quanta و Compal می سازند. یكی از معایب اتخاذ چنین سیاستی این است كه بعضی شركت ها نمی توانند یا برایشان دشوار است كه از سیستم هایی كه می فروشند حمایت كامل به عمل آورند. زیرا سازنده اصلی آن ها نیستند و به قطعات دسترسی مستقیم ندارند . اگر بتوانید سازنده اصلی لپ تاپ های خود را پیدا كنید و به سراغ سایت آن بروید، اطلاعات دقیق تری درباره سیستم خود به دست خواهید آورد و می توانید درایوهای جدید را به روز رسانی BIOS را مستقیما از همان شركت بگیرید. اما اگر نتوانید سازنده اصلی سیستم خود را پیدا كنید و شركت فروشنده هم پشتیبانی نداشته باشد، آن وقت در تعمیر و یاقتن قطعات یدكی لپ تاپ خود دچار مشكل خواهید شد. وقتی یك سیستم كامپیوتر كیفی را باز می كنید، باید تنظیمات و پیكر بندی هر قطعه را ثبت كنید، مخصوصا وضعیت جامپرها و سوئیچ ها، جهت كابل های مختلف معمولی روبانی محل سیم ارت، محل آنتن های WiFi، و حتی جای بورد آداپتور. تمام این موارد را در یك جا یاداشت كنید تا موقع سوار كردن مجدد در سیستم، بتوانید هر چیزی را به حالت اول برگردانید حتی اگر بتوانید قبل از برداشتن هر قطعه، از نزدیك عكس دیجیتال بگیرید، خیلی بهتر است.
جهت كابل ها و قطعه ای كه به آن متصل بوده است خیلی مهم هستند. كاپل ها در لپ تاپ معمولا در یك سر، سیمی با رنگ های قرمز، سبز، آبی یا سیاه دارند كه پین شماره یك را مشخص می كند. روی كانكتور هم معمولا علامت(مثلا یك مثلث) یا حتی شماره 1 گذاشته اند. روی قطعاتی كه این كابل ها را به آن ها وصل كنید نیز به طریقی جای پین یك مشخص شده است . غالبا یك نقطه یا عدد 1 یا علامتی دیگر در كنار پین شماره یك كانكتور دیده می شود. با این كه جهت و محل كابل ها ظاهرا ساده به نظر می رسد، اما كمتر دیده شده كه كسی در اولین تجربه اشتباه نكند. خوشبختانه، سر و ته زدن كابل های روبانی(اما نه كابل برق) تقریبا برای هیچ یك از قطعات مشكل خرابی ایجاد نمی كند. ولی اگر باتری CMOS را برعكس جا بزنید، احتمال دارد تراشه آن را خراب كنید،و چون چیپ هم معمولا به مادر بورد را تعویض كنید. اگر چه كامپیوترهای كیفی به اندازه كامپیوتر های رومیزی استاندارد شده و قاعده مند نیستند، اما به نظر می رسد در لپ تاپ های جدید خیلی چیزها مشترك هستند. باز كردن، تعمیر و ارتقا دادن لپ تاپ ظاهرا كار دشواری است، اما چیزی نیست كه با كمی دقت و تجربه فنی نتوانید از عهده آن برآیید.

چند نكته
1-عوامل یا قطعات نامرتبط به مشكل را در نظر نگیرید.
2-هر دفعه، فقط یكی از قطعات را جابه جا یا تعویض كنید.
3-بعد از هر تغییر، سیستم را تست كنید.
4-هر مرحله و اقدامی كه انجام می دهید را یادداشت كنید.
5-به سادگی تسلیم نشوید. هر مشكلی راه حلی دارد.
6-اگر به بن بست رسیدید، كمی استراحت كنیدو به سراغ مشكل بعدی بروید.
7-هر چیز بدیهی و ساده ای را هم چك كنید.
8-یادتان باشد كه باتری و آداپتور برق، بیشتر از بقیه قطعات آسیب پذیر هستند. همیشه یك آداپتور یدكی برای تست سیستم داشته باشید. اگر سیستم بدون باتری كاركرد و با گذاشتن باتری لز كار افتاد، پس اشكال از باتری است.
9-كابل ها و اتصالات هم زیاد خراب می شوند. از هر كدام یك یدكی داشته باشید.
10-حتما از یك كارشناس كمك یا راهنمایی بگیرید. شاید با زحمت و تلاش بسیار بتوانید هر مشكلی را در یك كامپیوتر رومیزی حل بكنید، ولی كامپیوترهای كیفی گاهی اوقات بدون تماس با شركت سازنده یا فروشنده و كمك گرفتن از یك كارشناس تامین نمی شود.




دانلود موزیک ، دانلود آهنگ جدید
دانلود فیلم